I once posted the article on “Mary Had A Little Lamb” 78 rpm by Willie Bryant (“Cross Patch” on the flipside) – I love both sides so much, and while I was looking for other versions of those songs, I just encountered the Fats Waller version of “Cross Patch” and I was captured by this beautifully melancholic and charming performance. It was just a few weeks ago when I finally got the original 78 rpm version.
以前、ウィリー・ブライアント (Willie Bryant) のSP盤「Mary Had A Little Lamb」(A面は「Cross Patch」)について 記事 を載せたことがありました。両面とも大好きなのですが、その時に、他のミュージシャンによる両曲の演奏にはどんなものがあるんやろう、といろいろ探していたときに、ファッツ・ウォーラー (Fats Waller) バージョンの「Cross Patch」に出会い、そのあまりの美しさとメランコリックでいてかわいらしい演奏に魅了されました。つい先日、やっとSP盤で入手することができました。
Both sides might NOT be the “best of the best Fats Waller songs” that have been included very often on “The Best Of”-or-the-likes CD albums. But let me tell you, both tracks are really funny, warming, beautiful and melancholic – and I love them so much, actually.
ファッツのベスト盤CDなどで常連となるような超有名曲… というわけではないのですが、どちらもファニーで、ほんわかして、美しくて、そして感傷的になってしまうという、不思議な演奏です。
On “Cross Patch”, Fats plays marvelous piano in elegant and rhythmic way, that proves Fats did influence Art Tatum in many respects, while the flipside “Cabin In The Sky” features Fats’ beautiful celeste that reminds us of “Pannonica” by Thelonious Monk (on the “Brilliant Corners” album).
しかも、「Cross Patch」 ではアート・テイタム (Art Tatum) にも引けをとらない流麗なピアノをリズミカルに弾くかと思えば、モンク (Thelonious Monk) が「Brilliant Corners」で披露した「Pannonica」を想起させられる、セレステによる美しい演奏「Cabin In The Sky」。たまりません。
Fats Waller and his Rhythm:
Fats Waller (p, vo, cel on 101193-1),
Herman Autrey (tp), Gene Sedric (cl, ts),
Albert Casey (g), Charles Turner (b), Arnold Boling (ds).
Recorded in NYC, April 8, 1936.
101189-1 All My Life Victor 25296
101190-1 Christopher Columbus Victor 25295
101191-1 Cross Patch Victor 25315
101192-1 It's No Fun Victor 25296
101193-1 Cabin In The Sky Victor 25315
101194-1 Us On A Bus Victor 25295
101195-1 Stay