Unsolved Remained / Masha Qrella

私が好きなタイプの音楽が多くラインアップされている、ドイツの MORR Music レーベルから 2005年2月にリリースされたアルバム。昨年暮れに購入してから、最近徐々にターンテーブルに載せる頻度があがってきました。CD と共に LP でも同時リリースされており、こちらは 2枚組 (1枚目が33 1/3回転、2枚目が45回転という変則な組合せ)。もちろん迷うことなく後者を購入しました。

This album, released in February 2005 from German label MORR Music (whose catalogue contains many titles I like), was the one I bought last year. Recently I often pick up the album and enjoy the music. The album is available both in CD and LP format (the latter is double LP format, disc one in 33 1/3 rpm and disc 2 in 45 rpm) – of course I bought the album in LP format with no doubt.

[MORR052LP Front Cover] [MORR052LP Back Cover]

Unsolved Remained / Masha Qrella
(MORR MUSIC [G] MM 052 LP)

全体的な印象としては、アコースティックとエレクトロニックなサウンドの絶妙なブレンドがキャッチーなメロディをひきたてている、メランコリックなポップアルバムということになります。しかし、同様の類似アルバムが数多くある中で、この完成度の高さやアルバム内でのバリエーションの豊かさは非常に注目すべきものがあり、彼女の溢れんばかりの才能と音世界の奥深さを垣間見られます。ギタリストでもありキーボーディストである彼女がほとんどの楽器を演奏しているというのも興味深いところです。

Overall impression of this album is, in short words, a nice melancholic pop album with fine blend of acoustic/electronic sounds enrich her incredible songwriting. But unlike many other albums of similar tastes, this album by Masha Qrella is very distinctive and impressive – a totally perfect, well-constructed in details and full of variations throughout the album. Yes, the album “Unsolved Remained” is a good example of her talented artistry and deep-wide soundscapes in her mind. Also, it is very impressive that she plays most instruments here – actually she is a guitarist as well as a keyboard player.

恐らく打ち込みで作られた、スローでかつ絶妙に揺れるドライなリズムの上に、アコースティックギターの透き通る様な響きが重ねられ、アンニュイな感じの朴訥ヴォーカルが控えめに歌詞を綴る。A面の5曲は大体そんな感じの楽曲で統一されていますが、B面以降では更にサンプリングしたローファイな音やシューゲイザー系のギターがノイジーに被さり、ほとんどがスローやミドルテンポなのに、一曲ごとに面白いように表情を変える複層的な流れに引き込まれていきます。C面の “Destination Vertical” のローファイなサンプリングとギター、揺れる音像、相変わらず朴訥としたヴォーカルのバランス具合など最高です。

First five tracks (Side-A on LP) all presents similar sounds – based on slow but swaying rhythms (perhaps programmed?), acoustic guitar presents the transparent soundscape, with Masha’s ennui vocal tells the story. Then from Side-B, you’ll hear the diversity of the soundscape on every track to another, although most tracks are consistently set in slow or middle tempo. Sampled low-fi sounds added on some tracks, while some other features “shoe-gazing” noisy guitar. My favourite track is “Destination Vertical” on Side-C, a great mixture of low-hi samplings, rocking guitar, cracking rhythm, multi-layered soundscapes, and ennui vocal.

A-1: Unsolved Remained
A-2: Last Night
A-3: Sister, Welcome
A-4: I Can’t Tell
A-5: C. Bones

B-1: No Matter
B-2: Feels Like
B-3: Everything Shows
B-4: Guided By The Stripes
B-5: My Day

C-1: Destination Vertical

D-1: I Can’t Tell (Johannson Remix)
D-2: My Day (Bus Remix)

Recorded and mixed together with Norman Nitzsche at Villa Qrella, 2004.
Mastering and final tricks by Christian Mevs at Sonnenseite Studios, Hamburg.

All songs written by Masha Qrella, except:
I Can’t Tell: basic track by Henrik Johannson;
Destination Vertical: basic track by Rechenzantrum;
C. Bones: based on a sample by ISO 68;
Guided By The Stripes: written together with Norman Nitzsche.

Guests: Michael Mühlhaus (additional keyboards on “Last Night”).


Similar Posts / 関連記事:

Some similar posts can be found on this website (automatically generated).

  • Pascal Pinon’s 2nd Album due for release 2013 (2012/11/08)
    2010年暮れにリリースされ評判となった1枚目から2年、やっと来年1月〜2月のリリースが決まったようです。 Their long-awaited second album has finally been announced for release February 2013.   Twosomeness / Pascal Pinon (MORR [G] MM 121 CD) Amazon.com (CD, Vinyl, MP3) | Amazon.co.jp (CD, Vinyl, MP3)     サンプルで試聴する限りでは、前回の手作り感満載の素朴な音から、ずいぶん大人っぽいアレンジに変わっています。新境地ととるか、魅力の後退ととるか、これは評価は分かれそうではあります。 If you ever listen to the samples from the forthcoming album, you will notice kinds of their changes and progress in the way they compose and
  • Pascal Pinon (MORR MM 101 LP) (2011/11/30)
    娘が生まれた直後から、いろんな音楽を聴かせてきました(笑)。 フランク・ザッパ(主に Burnt Weeny Sandwich とか Weasels Ripped My Flesh とか Yellow Shark 辺り)、 セロニアス・モンク(主に Prestigeレーベル時代 のをSPとかLPとかで)、 デューク・エリントン (主に1920年代〜1930年代頃のホットな奴をSPとかCDとかで)、 ジェームス・ブラウン (驚くことに尊師JBの音源はどれをかけてもお気に入りのようです)、 ジョン・ゾーン (特にお気に入りは 「The Circle Maker: Zevulun」 の模様) その他いろいろ。 要は私が普段聴いている音楽ということですが。もちろん 子供向け音楽 もかけたりしますし、娘なりのお気に入りはいろいろあるようですが、 「スナッキーで踊ろう」にハマりまくって踊りながら全コーラス歌ったり、最近では「Heroes And Villains」のいろんなパートをつぎつぎ鼻歌で歌っていたり(笑)と、みているだけでかなり面白いです。 この投稿をInstagramで見る
  • Upgrade and Afterlife / Gastr del Sol (2012/05/10)
    I don’t remember exactly when I got to know of (and when I got interested in) these Gastr del Sol albums – maybe somewhere on the web, in the early 2000s? Anyway just after I gave it a listen to the first few minutes of the CD album “Upgrade & Afterlife ”, I soon
  • Microgroove War May Be Settled Soon (2007/07/17)
     I have introduced various old record catalogues in my previous articles (see “Old Record Catalogues” articles, Part 1, 2, 3, and 4, although they are currently written only in Japanese), and some articles also featured qutations from disc reviews and ads on Down Beat magazine back issues which I have. Actually it’s always fun
  • A Few Facts About EmArcy Label, Pt.2 (2012/01/25)
    気がつくと 前回の前編 から5年以上もあいてしまいました。すんません。その後も幾人かの方に「続編をお願い」「本題を早く」とリクエストを受け続け(笑)、年明けから暇を見つけてこつこつ書きため、新たに調べ物を行い、今回やっと本題の中編を書き終わりました。 It’s already been over five years since I posted the first part of the EmArcy article (sorry still available in Japanese only) – sorry for that. Several people have contacted and asked me when would the next part available – this month I managed to have spare time to write
  • Pure Trash / Dosh (2005/12/20)
    LP レコードというメディアに飢えている自分にとっては、2005年に CD / LP 同時発売というだけでも嬉しいですが、ジャケ買いしたこの Dosh さんのエレクトロニカアルバムは、内容的にも非常に刺激的で、あっという間に虜になりました。

Leave a Reply

Your email address will not be published.