欧米と日本での評価 (というか温度差) が全く異なるミュージシャンというのは、どんな音楽ジャンルでもいるものですね。例えばここで紹介する トミー・フラナガン / Tommy Flanagan (1930-2001) も、欧米では名サポート役としては評価されているものの、日本での根強いファンの多さに比べると、受け止められ方が随分違うものだなと改めて感じます。
In any musical genres, there are such musicians that “tempreture” of popularity is different among Japan, Europe and North America. Tommy Flanagan (1930-2001, a Jazz pianist), for example, was famous as a sideman and much underrated as a leader, while in Japan he had so many enthusiasts. The fact itself is very interesting.
1950年代から名脇役として活躍してきた彼も、1960年代までに残したリーダー作は多くありません。Pablo レーベルからリリースされた “The Tokyo Recital” (1975) 以後、リーダー録音がコンスタントに行われていきますが、元々はこのアルバム自体も、日本側からの熱烈な要望によって実現した、と聞いたことがあります。
Tommy Flanagan started his professional career early, and he was already an important part in the Detroit Jazz scene in the early 1950s. However, he had few chance to record albums as a leader during 1950s-1960s, until Pablo label released “The Tokyo Recital” (1975). Since then, he constantly released leader albums until his passaway. Interestingly, I have heard that the Tokyo Recital album was recorded and released due to high demand from Japanese fans.
そんな Flanagan の代表作として日本で大人気なのが、1957年 Stockholm 録音の初リーダー作 “Overseas” (Metronome 原盤でオリジナル盤は EP 3枚組) でしょう。確かに演奏といい、選曲といい、全体の構成といい、文句のつけようのない大名盤といえます。当時リリースされた 2作目は Moosville レーベルからリリースされた “The Tommy Flanagan Trio” (1960年) でしたが、この前年に録音された未発表リーダー録音が 1979年に日本でリリースされました。
Especially in Japan, his most famous and most popular album has been “Overseas” (1957), his first leader recording with Wilbur Little and Elvin Jones in Stockholm, Sweden (original issue was from Metronome label in 3 EP format). Actually the album is a masterpiece – performances, the tunes, and totality is all great. Then his next leader album appeared as “The Tommy Flanagan Trio” (1960), released by Moosville label. However, there is one more leader session by Flanagan in 1959, and it became firstly public in 1979 as a Japan-only LP issue.
Lonely Town / Tommy Flanagan
(Blue Note / King Japan GP-3186)
さて、Blue Note が未発表録音を次々リリースし始めた 1970年代、日本では東芝 EMI (1977年まで)、キング (1977年から) が販売権を持っていました。特に キング は Michael Cuscuna と連携をとりつつ、「キング世界初登場シリーズ」と銘打って、アメリカに先駆けて多数の未発表録音をリリースしました。その多くは現在 CD で入手可能なものがほとんどですが、日本独自ジャケットでかつファーストリリースであり、また (特に海外では) 当時のキングのエンジニアさん達の丁寧な (Van Gelder 的サウンドを尊重した、Jazz ファン好みの) マスタリング/カッティングが好評な為もあってか、今となっては中古市場でびっくりする程の高値で取引されているほどです。
In 1970s, when Blue Note started to release previously-unreleased materials, Toshiba EMI (until 1977) and King Japan (1977 and on) had distribution rights in Japan. Especially King released remarkable titles, including so many unreleased sessions (in corporation with Michael Cuscuna) entitled “Worldwide First Appearance Series” most of which were available only in Japan at the time. Fortunately such titles are now available in CD format, but at the same time original King LPs are highly sought after (and sells very expensive in used LP market) maybe because they came with Japan-only jacket artworks; they were worldwide 1st issues; and among them, King’s engineers did a great job by superb mastering / cutting with much respect to the Van Gelder’s sound.
ではこのアルバム (“Lonely Town”) はどうなんでしょう? オリジナル録音のプロデューサは Alfred Lion ではなく Kenneth Karp という人です。当時 (1970年代) Blue Note は United Artists 傘下であったこともあわせて考えると、この Flanagan のセッションは、もともと United Artists に吹き込まれたものと考えるのが自然ではないでしょうか。 事実、この録音 (1959年 3月10日) の 2日後、Flanagan は Curtis Fuller のサイドマンとして United Artists に録音を行っています (UAJ-4041 / UAJS-5041 “Sliding Easy”) ので、その可能性が高いといえるかも知れません。
Then, how about this album “Lonely Town” ? The producer of the recording was Kenneth Karp, not Alfred Lion. The producer’s name may show that this “Lonely Town” session was not originally recorded for Blue Note label – I guess it was originally for United Artists label (In the middle-late 1970s when the “Lonely Town” LP was released, Blue Note was a division of United Artists Records). As a matter of fact, Tommy Flanagan appeared at Nola Penthouse Studio, NYC as a sideman of Curtis Fuller Sextet (released as UAJ-4041 / UAJS-5041 “Sliding Easy”) just two days after the Lonely Town session.
いわゆる「見本盤」の為白レーベルです (通常盤は Blue Note)
mine is Mihon-ban, white-label promo copy (regular copies come with Blue Note label)
さて内容はといいますと、“Overseas” とはまた違った意味で統一感のある名演で、「未発表」ということでマイナーな知名度しかないのが非常に残念な好アルバムです。全曲が Leonard Bernstein 作曲のミュージカル挿入歌。全曲、魅力溢れるメロディですが、特に West Side Story 挿入歌の A-1 “America” と A-3 “Tonight” は秀逸です。Joe Benjamin と Elvin Jones という最高のサポーターを得て、“Overseas” よりじっくりしっとり心に染みるトーンでメロディを紡ぎ出す Flanagan は「いい仕事」してます。また、B-3 “Glitter And Be Gay” での三拍子をはじめ、Elvin Jones の繊細かつ存在感溢れるドラミングも全曲で冴え渡っています。
Now, talking about the performance – it’s yet another great album by Tommy Flanagan Trio, although this album is far from global popularity (probably due to the fact that it was a previously-unreleased session). “Overseas” is a real masterpiece, but on this album Tommy Flanagan presents another great performances full of totality throughout all tracks. All selections were written by Leonard Bernstein for Broadway musical, and every track has fascinating melodies and chord progressions. Especially the performances of A-1 “America” and A-3 “Tonight” (both from “West Side Story” musical) are superb. Tommy plays from note to note with very delicate and impressive melodies, being backed up with great rhythm section Elvin Jones and Joe Benjamin. Elvin surely plays very rhythmic, sensitive and melodious drummings throughout all tracks (including fine rhythm of B-3 “Glitter And Be Gay” in three-quarter time).
ところで、キングがリリースした他の Blue Note 未発表アルバムとは異なり、カタログ番号が GP-3186 となっています (Blue Note 関係はほぼ全て GXF または GXK で始まるカタログ番号でした)。 同じく United Artists の未発表録音である “Live At The Renaissance Club / Art Blakey” (United Artists UAJ-14002 / UAJS-15002“Three Blind Mice” の残り曲) がなぜか GXF-3021 というカタログ番号で Blue Note の未発表としてリリースされた (これは当時アメリカでもリリースされました) 経緯がありますが、恐らく Flanagan の録音の方は、日本でしか需要がないと判断され、完全に日本独自リリースとなり、カタログ番号も別途与えられたということでしょう。しかし、売り上げのことを考えて (?) 知名度の圧倒的に高い「Blue Note」というブランドを使ってリリースされたと考えられます。
By the way, this LP’s catalogue number is GP-3186, although King’s other Blue Note unreleased albums starts with GXF or GXK. On the other hand, “Live At The Renaissance Club / Art Blakey” (unreleased performances of United Artists UAJ-14002 / UAJS-15002 “Three Blind Mice”) was released under Blue Note Unissued Masters series, with a catalogue number GXF-3021 (this album was also released in the US with different album title). My guess is, that King Japan and Blue Note / United Artists thought that Tommy Flanagan’s session would not sell well in Europe and North America but Japan, and it became Japan-only release under different catalogue number starting with GP. However, to make this album sell well at least in Japan, King Japan used the famous brand name “Blue Note” upon releasing this LP, I guess.
A-1: America
A-2: Lonely Town
A-3: Tonight
B-1: It’s Love
B-2: Lucky To Be Me
B-3: Glitter And Be Gay
B-4: Make Our Garden Grow
Tommy Flanagan (p), Joe Benjamin (b), Elvin Jones (ds).
Recorded in New York City on March 10, 1959.
Produced by Kenneth Karp.
All Compositions written by Leonard Bernstein.